Bilvask - fleip eller fakta?
Det finnes mange myter om bilvask i maskin, fra risiko for lakkskader til bekymringer rundt spesielle behandlinger eller materialer. Her tar vi en nærmere titt på vanlige misforståelser og fakta om bilvask, for å hjelpe deg med å ta informerte valg. Vi skal være ærlige om at alle har sine grunner til å mene det ene eller andre, og avhengig av hvem du spør så får du forskjellige svar, men vi har forsøkt å lene oss på artikler fra flere nettsteder, egne erfaringer og undersøkelser, og også innrømme de risikoene man kan ha ved vask i maskin. Nederst finner du også kilder, inkludert de som er kritiske til maskinvask, for full transparens 😊
1. Børster skader lakken – fleip eller fakta?
Mest fleip, men berøringsvask, om så børster eller klut/svamp, har alltid risiko for vaskeriper. Moderne bilvaskemaskiner bruker skånsomme børster laget av mikrofiber eller skumplastmaterialer, designet for å være milde mot lakken. Tidligere kunne børster i vaskehaller bestå av hard plast, noe som faktisk kunne ripe lakken. I dag har teknologien utviklet seg, og børstene har selvrensende egenskaper: de snurrer slik at sentrifugalkraften fjerner partikler som grus og sand, materialet har egenskaper som gjør at partikler ikke setter seg fast, og maskinene er designet for å utføre en grundig børsteløs forvask først slik at lakkskadelige partikler fjernes før børstene kommer i kontakt med bilen.
Samtidig vil berøringsvask kunne gi såkalte «vaskeriper», og sjansen er større i en børstevask i maskin enn ved håndvask siden børstene har kontakt med bilen mange ganger gjennom vasken. «Heldigvis» er det snakk om «mikroriper» som ikke sitter dypt, som er enkle å polere bort. I en av sine artikler sier Gjensidige at «det finnes ulike poleringsmidler, hvor du enten kan slipe ned og komme på samme punkt som ripen, eller tilsette farge i gropen og fylle ut lakken. Dette kan du trygt gjøre – det er såpass mikroskopisk». Lakkbeskyttelse, som «coating» kan også være beskyttende og redusere slitasjen (se eget punkt om dette)
Hva sier tallene fra Glitra om hva folk velger? Det er faktisk dødt løp! Av nesten 600 000 vask gjennomført hos oss fra 1. november 2023 og 31. oktober 2024, var 50,1% børstevask og 49,9% børsteløs. Så likt som «ekspertene» ser det ut som at kundene våre heller ikke mener den ene er bedre enn den andre, men at en god miks er det beste!
Her er noen utdrag fra en omfattende artikkel fra Motor.no om børstevask:
«Vi ønsker ikke å anbefale en av variantene (børsteløs eller børstevask). Begge er i utgangspunktet helt ok», sier Gjensidige
Bertel O. Steen, som importerer en rekke bilmerker, blant annet Mercedes, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel og Smart, fraråder ikke børstevask i maskin
Vask med rene børster skal være uproblematisk, og er et helt fint alternativ. Men børsteløs vask er i lengden mer skånsom, sier fagsjef for servicemarked i Bilbransjeforbundet.
Men samtidig mener noen at man ikke skal vaske i maskin i det hele tatt, som er litt rart å si av en aktør som er deleier i Bildusjen:
Møller, som importerer blant annet Volkswagen, Audi og Skoda, fraråder all vask i vaskehaller. Til nød kan bilen vaskes med børsteløs vask, mener de.
Konklusjon: Børstene i moderne bilvaskemaskiner er i utgangspunktet ikke farlig for lakken, men godt vedlikehold av lakk gjennom for eksempel polering er uansett viktig. Man vil få vaskeriper over tid, som lett lar seg korrigere, og å ikke få bilen helt ren er verre over tid. Vil du unngå vaskeriper 100% så bør du vaske for hånd hjemme en gang iblant, og spyle GODT før du tar kluten eller svampen på bilen, og vaske børsteløst i maskin for å holde bilen jevnt rent.
2. Kjemi i bilvask er farlig for bilen – fleip eller fakta?
Fleip – Forutsatt at hallen du bruker har riktig kjemi. Glitra bruker plantebaserte, mildt alkaliske vaskemidler uten de kraftige kjemikaliene som kan skade bilen, som hydroksidbaserte midler. Disse produktene er formulert med skånsomme overflateaktive stoffer som rengjør uten å skade sensitive deler som lykteglass. Maksimal ph i vår kjemi er 11,4, som er betydelig lavere enn det for eksempel Tesla anbefaler å holde seg under (de anbefaler å holde seg under 13).
Hjemmevask kan derimot innebære en risiko, spesielt hvis man blander kjemikaliene feil, og man kan ende opp med sterkere avfettingsmidler enn nødvendig. Fordelen med bilvaskehaller er at kjemikaliene er tilpasset maskinene og kjøretøyene, og du får en kontrollert rengjøringsprosess. Man er i midlertidig avhengig av å spyle godt i begge tilfeller.
Det anbefales å sjekke databladene til aktøren du bruker for maskinvask, for å sjekke om kjemien er skånsom eller sterk.
Konklusjon: Så lenge du vasker hos en ansvarlig aktør som bruker gode kjemikalier så er det 100% trygt å vaske i maskin. Spør aktøren om hvilken kjemi de bruker, eller sjekk databladene (seriøse aktører har disse åpent tilgjengelig på nett). Sjekk Glitra sine datablader her: glitra.no (scroll ned på siden til «Kjemikalier og datablad»)
3. Nye biler tåler ikke bilvask – fleip eller fakta?
Fleip, så lenge du vasker med riktige kjemikalier – Moderne biler er laget med lettere og mer miljøvennlige materialer, som PMMA-plast (brukes i lykter og enkelte andre eksteriørelementer). Denne plasten har gode optiske kvaliteter, men er mer ømfintlig mot syrer og ekstremt høye pH-verdier, noe som kan være en risiko ved bruk av feil kjemikalier. Men, med riktig vaskekjemi, som i bilvaskehaller med godkjente og skånsomme kjemikalier, tåler nye biler maskinvask godt.
Konklusjon: Nye biler tåler bilvask, men høy kvalitet på kjemikaliene og riktig pH-nivå er viktig for å beskytte sensitive komponenter. Glitra har plantebaserte kjemikalier som er skånsomme, med maksimal ph 11,4 (se «Kjemi i bilvask er farlig for bilen» ovenfor)
4. Bilvask er skadelig for biler med coating – fleip eller fakta?
Fleip – Børster og kjemikalier i moderne vaskehaller er ikke skadelige for biler med coating, gitt at man følger vedlikeholdsprogrammet for coatingen (oppfriskning ca hver 6. måned). Coating beskytter lakken og er laget for å tåle både kjemikalier og mekanisk slitasje. Faktisk er regelmessig vask viktig for å opprettholde coatingens effekt, og profesjonell bilvask kan gi en mer skånsom og jevn behandling enn hjemmevask.
Konklusjon: Coating er designet for å tåle bilvask. Følger man vedlikeholdsprogrammet, er maskinvask trygt og kan faktisk bidra til å bevare coatingen.
5. Underspyling er farlig for biler med understellsbehandling – fleip eller fakta?
Det kommer an på hvilken behandling du har! Underspyling kan slite på biler som har lanolinbaserte understellsbehandlinger som Fluid Film, ettersom denne typen behandling kan bli vasket av. Derimot tåler behandlinger med Dinitrol og Mercasol underspyling godt, da de danner et hardt og mer permanent belegg som ikke påvirkes like lett av vanntrykk. Merk også at underspyling kun gjøres med vann, det brukes ikke kjemi i underspylingen, som ville vært verre for lanolinbaserte behandlinger. Også verdt å merke at de fleste understellsbehandlinger kommer med garanti, og vi har ikke funnet noen krav i vilkårene for garanti om at man ikke kan underspyle bilen – så da kan det heller ikke være farlig.
Konklusjon: Underspyling er trygt for de fleste typer behandling, men man bør være mer forsiktig hvis man har lanolinbasert behandling.
6. Vanngjenvinning er påbudt, og betyr at bilen vaskes med salt om vinteren – fleip eller fakta?
Fleip – Selv om vanngjenvinning brukes i mange bilvaskehaller, betyr det ikke at bilen vaskes med salt. Vann fra slike anlegg renses grundig, og det byttes ut jevnlig, så det brukes også ferskvann i hver vask. Vanngjenvinning reduserer det totale vannforbruket, men filtreringsprosessen sørger for at skadelige stoffer, inkludert salt, fjernes effektivt før gjenbruk. Avspylingen og avrenningen bruker dessuten ferskvann, selv på anlegg som har vanngjenvinning. Det er heller ikke påbudt med vanngjenvinning, og hos Glitra har vi ca 60% anlegg med vanngjenvinning og 40% uten. Vann fra vanngjenvinning kan i midlertidig få en litt stram lukt, så det kan lukte litt rart i hallen, men dette skyldes komponentene som brukes til å rense vannet, og er heller ikke farlig – men vi er enig i at det kan være sjenerende. Lukten er som regel bare til stede på sommer når det er varmt, eller om det er lite trafikk (og dermed mindre sirkulasjon) i hallen.
Konklusjon: Vanngjenvinning er trygt og effektivt. Det sparer vann uten at det går på bekostning av bilens renhet. Det kan dog lukte litt sjenerende, men heller ikke dette er farlig.
7. Søndager er den mest populære vaskedagen, og folk vasker mest på ettermiddag og kveld - fleip eller fakta?
Fleip – Nedenfor ser du et bilde med statistikken over siste året med vask hos oss. Søndag er faktisk minst populær - mandag er dagen med mest trafikk, og fredag er en god nummer 2! Videre ser vi at fra kl 14 til 16 er aboslutt mest populært, og at senere ettermiddag er like populært som formiddag. Vi har også sett på vasketider gjennom sesonger og sammenlignet med når det blir lyst og mørkt - og ser at vaskingen følger lyset! Vi ser at vaskingen avtar tidligere på kvelden i vinterhalvåret enn sommer. Kanskje naturlig at man vil se den rene bilen etter vask, men hvis du vil unngå kø så husk at det ikke er skummelt å vaske bilen når det er mørkt også!
Konklusjon: Mandager, og mellom kl 14 og 16 er mest populært. Vil du "slå køen" så bruk statistikken som er tilgjengelig på glitra.no/finn-vaskehall for å se når det er minst trafikk der du liker å vask!
KILDER:
Glitra sine egne data og erfaringer, samt intervjuer med eksperter med lang erfaring innen bilskade og -pleie
- Vask i vaskehall går stort sett bra
Håndvask kan ødelegge billakken | ABC Nyheter
Advarer mot å vaske bilen med børster i vaskehall