Slitasje av børstevask

De første bilvaskmaskinene som kom på markedet hadde børster laget av nylon, og nylon har en slipende effekt. Derfor ble ofte fargen på feks røde biler falmet og flamingorosa i fargen over tid, i tillegg til at bilene ble ekstremt ripete. Heldigvis har det vært en utvikling på denne fronten.

20230207 DSC3746

Moderne bilvaskmaskiner bruker heldigvis ikke nylonbørster, men myke poleringsfiller laget av mikrofiber. Til og med nybilforhandlere vasker nye biler i bilvaskmaskin nå!

Jo bedre forvask man tar før berøringen, jo mindre vaskeriper blir det ettersom man får bort mer av forurensningen før børstene kommer. Dermed har vi satt opp maskinen slik at den i praksis gjennomføre en børsteløs vask før børstene begynner å jobbe, med grundig forvask og avspyling.

Alle biler har behov for berøringsvask innimellom for å fjerne blant annet trafikkfilm. All berøringsvask sliter på lakken uavhengig av om det vaskes for hånd eller med maskin, og dermed vil man kunne få noe slitasje uansett hvordan man velger å vaske, hvis man ønsker helt ren bil.

Vi vasker flere tusen biler i uken, og opplever generelt veldig lite henvendelser på riper/skader, takket være hyppig vedlikehold av maskinene og og moderne børster.

Ved børstevask så tilføres det rikelig mengder vann og børstesjampo underveis. Dagens børster er også selvrensende - partikler sitter ikke fast i materialet, og sentrifugalkraften gjør det også umulig for partikler å sitte på. Materialet som ble brukt i børster før i tiden derimot hadde en større tendens til å tiltrekke seg og ta med seg partikler.

Børstevask er altså mer skånsomt enn før i tiden, men vil i likhet med all berøring av lakken har risiko for at det oppstår små vaskeriper (mikroriper / "Hair lines" / "Swirls"). Disse er ikke skadelige, og er ikke dype, men kan oppleves sjenerende på mørk lakk i sterkt lys. Vaskeriper kan behandles ved polering, der poleringsvoksen fyller mikroripene slik at de blir usynlige. Når voksen er slitt av vil de bli synlige igjen.

Bilen din vil uunngåelig bli utsatt for potensielle kilder til små riper i lakken i hverdagen, om det så er fra vask eller fra hverdagsbruk (se nedenfor for eksempler). Avveiningen du derfor må ta er: Er vaskeripene som oppstår over tid værre enn den potensielle langtidseffekten av å ikke få bilen skikkelig ren? Det er ingen fasit her - det går mest på preferanser, så det er et valg du må ta selv.

5 vanlige måter å få riper på:

1. Snøbørste/isskrape: Når man børster bort snø fra bilen så risikerer man å lage riper på lakken, enten fra selve børsten eller friksjonen som skapes mellom snøen og lakken. Ofte så ligger det grus, salt eller andre partikler mellom lakken og snøen - noe som kan lage riper ved bevegelse.

2. Is/snø som smelter: Som nevnt over kan det ligge grus/salt/partikler mellom lakken og snøen, og når flak med snø/is sklir av bilen kan dette skape små riper i lakken.

3. Busker og grener: Kjøring nær busker og trær kan føre til at små grener eller kvister kommer i kontakt med bilen og forårsaker riper.

4. Feil bruk av vaskeutstyr: Dersom man bruker grove svamper, feil vaskemetodikk eller børster av dårlig kvalitet når man vasker bilen, kan dette føre til riper i lakken. Det er viktig å bruke egnet bilvaskemiddel, riktig fremgangsmåte og mykt & rent vaskeutstyr som er ment for bilpleie.

5. Ytre påvirkninger: Grus, pigger og andre små gjenstander vil alltid bli kastet i retning av bilen din fra andres dekk – og ofte ender det med steinsprutskader eller riper i lakken. Dyr som kommer i kontakt med bilen kan også være skyldige, f.eks katter, fugler og lignende. Eller bare personer som kommer borti bilen din i en trang parkering eller lignenden - knapper og glidelåser på jakker kan skape små riper på siden av bilen din.

Det er mange måter å få riper på, og det er ikke alltid lett å vite hvor disse kommer fra. Man oppdager gjerne ikke disse ripene før bilen er nyvasket/ren og man ser nøye over lakken. Da er det naturligvis enkelt å anta at disse kommer fra bilvasken, men det stemmer ikke alltid.

Hvis du ønsker å gi lakken din best mulig beskyttelse mot ytre påvirkninger, anbefales det å få bilen forseglet. En keramisk lakkforsegling er et hardt og tynt lag som påføres over klarlakken på bilen og gjør den mer motstandsdyktig mot riper, steinsprut og lignende skader.

De fleste riper er overfladiske og kun i klarlakken på bilen din - da kan ripene vanligvis enkelt fjernes ved å polere kjøretøyet.
Hos Glitra tilbyr vi også børsteløse programmer på alle våre lokasjoner, som er det beste valget for deg hvis du vil unngå vaskeriper. Vasker du jevnlig nok så blir de aller fleste fornøyde med resultatet på børsteløs vask.

Se andre aktuelle saker

Vi ekspanderer og er på utkikk etter nye lokasjoner

Har du en eiendom som kunne passet til vårt konsept, ikke nøl med å ta kontakt!

Vi kan også bygge om eksisterende bygg/verksted/lagerhaller, og tar gjerne en uforpliktende samtale rundt mulighetene og hva som ligger i det for deg som grunneier.

Send oss tips

Anlegg Langrønningen 4