Slitasje av børstevask
De første bilvaskmaskinene som kom på markedet hadde børster laget av nylon, og nylon har en slipende effekt. Derfor ble ofte mange røde biler falma og mer flamingorosa i fargen over tid, i tillegg til at bilene ble ekstremt ripete. Heldigvis har det vært en utvikling på denne fronten.
Moderne bilvaskmaskiner bruker heldigvis ikke nylon børster, men myke poleringsfiller laget av mikrofiber. Til og med nybilforhandlere vasker nye biler i bilvask maskin nå! Jo bedre forvask man tar før berøringen, jo mindre vaskeriper blir det ettersom man får bort det meste av grus og skitt på forhånd. Dermed har vi satt opp maskinen sånn at den i prinsippet tar en børsteløs vask før børstene begynner å jobbe, med grundig forvask og avspyling.
Alle biler har behov for berøringsvask innimellom for å fjerne blant annet trafikkfilm. All berøringsvask sliter på lakken uavhengig av om det vaskes for hånd eller med maskin, og dermed vill man kunne få noe slitasje uansett hvordan man velger å vaske, hvis man ønsker helt ren bil.
Vi vasker flere tusen biler i uken, og opplever generelt veldig lite henvendelser på riper/skader, takket være hyppig vedlikehold av maskinene og og moderne børster.
Det tilføres rikelig mengder vann og børstesjampo underveis, og vi opplever ikke å finne rester av partikler i børstene.
Absolutt all bruk av bil vill slite på lakken, og den blir ekstra utsatt for slitasje når den vaskes - spesielt da med berøring. Det anbefales likevel at man vasker jevnlig med berøring ettersom at dette er mye bedre for lakken enn å bli vasket for sjeldent. Slitasje fra berøringsvask kan som regel fjernes veldig enkelt ved å polere bilen.